قضية 2020 في محاكم البدرشين | سردية هزلية بقلم (محمد الأبحر)

SHARE:

هدوء يسود العالم بعد مرور سنين من انتشار الأمراض والفيروسات واندلاع الحروب التي قضت على ٩٠% من سُكَّان الكوكب ومعظم تاريخ البشرية (قضية 2020)

قضية 2020 في محاكم البدرشين | سردية هزلية بقلم (محمد الأبحر)

 

قضية 2020 في محاكم البدرشين | سردية هزلية بقلم (محمد الأبحر)
قضية 2020

2100م

الزمان: ليلة ٣١ ديسمبر عام ٢١٠٠م.

المكان: محكمة العدل الدولية في البدرشين بعد تغيُّر مقرَّها من مدينة لاهاي إلى مركز البدرشين.

هدوء يسود العالم بعد مرور سنين من انتشار الأمراض والفيروسات واندلاع الحروب التي قضت على ٩٠% من سُكَّان الكوكب ومعظم تاريخ البشرية..

قرر المتبقى من سكان الأرض فيما بينهم إعادة إعمار الكوكب، وتقسيم ما تبقى من ثراوات وطعام وخيرات بالعدل دون تدليس أو خداع أو نقطة دم، ووُضِع ميثاق شرف يحكم العالم دون اللجوء لحكام أو ملوك أو رؤساء أو عسكريين أو سياسين.. ولتفادي تكرار نفس الكوارث؛ قرر الكوكب اختيار لجنة خماسية منهم ممثلة من القارات الستة وفقا لانتخابات نزيهة خالية من الرشاوى والكراتين لفتح ملفات فساد الكوكب السابقة، ومتابعة أكثر السنوات فساداً وتأثيراً بالسلب على مصير البشرية.

قارات العالم أونلاين

بدأت المجموعة في التحاور من خلال اجتماع Online باستخدام تقنية ال G10.

بدأ الحوار ممثل قارة أوروبا قائلا:

"الحرب العالمية الأولى هي الأشد فتكاً بالبشرية.. أكثر من عشرين مليون شخص لقوا حتفهم.. يجب البحث في ملفات هذة الفترة".

ممثل قارة آسيا :

"أعتقد أن العالم استطاع أن يتخطى فترة الحرب العالمية الأولى والدليل على ذلك الدخول في حرب عالمية ثانية، أعتقد هي الأكثر تأثيراً؛ خصوصاً القنبلة النووية التي ألقاها الأمريكيون على هيروشيما".

ممثل أمريكا الجنوبية:

"بالعكس.. رغم وفيات الحروب العالمية؛ لكن تأثير الحرب الباردة أشد وأكثر تأثيراً".

ممثل أمريكا الشمالية:

"لا أعتقد أن يكون للحرب الباردة دور كبير.. فقد انتهت بسقوط الدب الروسي وصعود الرأسمالية دون تأثير مباشر على أرواح البشر؛ لكن ما تبقى من ملفات ذكر أحداث ١١ سبتمبر وثورات الربيع العربي.. من الوارد أن يكون أي حدث منهم هو المؤثر".

ممثل قارة أفريقيا ذو الأصول العربية:

"عفوا.. إنه عام 2020".

يعم الصمت في كل جوانب القاعة، ويتساءل الجميع في تعجُّب:

"ماذا حدث؟!!".

يقترح العضو الخامس فكرة استدعاء آخر شخص تبقَّى على سطح الكوكب أدرك وعاش هذه الأحداث في 2020، ثم التحقيق معه.. عم صابر 2020.

عم صابر 2020

عم صابر 2020 عجوز هزيل مليء بالطاقة السلبية، يعيش في واحة سيوة، مصاب بالزهايمر، يرعي الأغنام ويرفض التكنولوجيا، يدخن أعشاب تشبه نفس الأعشاب التي يأكلها الأغنام ولكن مُجَفَّفة (بانجو)، يتحدث لغة غريبة تشبه اللغة العربية مضافا إليها بعض مصطلحات اللغة الإنجليزية الركيكة (فرانكو).

يذهب فريق التحقيق إلى واحة سيوة ليبدأ الحديث مع عم صابر 2020..

عم صابر 2020: إنتوا مين؟!

المحقق: نحن فريق تحقيق منتخب من الكوكب لمعرفة أحداث 2020 بالتفصيل؛ نعلم أنك مصاب بالزهايمر، ولكن حاول أن تتذكر لخدمة البشرية.

عم صابر 2020: لأ مفيش زهايمر.. ده الجوينت بيخلى الواحد يفصل، ولو على البشرية أنا تحت أمرها، خير عاوزين تعرفوا ايه؟.. كُحَّة تشبه إقلاع طائرة سوخوي من مطار حربي.

المحقق: محتاجين نعرف منك بعض المعلومات الشخصية.. سنك في هذا الوقت؟

عم صابر 2020: حوالي ٣٠ سنة.

المحقق: الحالة الاجتماعية في هذا التوقيت؟

عم صابر 2020: سنجل.

المحقق بغضب شديد: الإجابة بلغة واحدة؛ العربية أو الإنجليزية.

في خوف وحذر يتحدث عم صابر 2020 قائلاً: حاضر.. أعزب.

المحقق: الممتلكات في سنة ٢٠٢٠؟

عم صابر 2020: ممممم.. موبايل هاواوي وأكاونتين فيس بوك وواحد إنستجرام وفليكسات كوينز تجيب بيتزا وبنطلون بيكا من سوق دوت كوم وشوز من أكتيف أبو علاء.

المحقق: شوز المراد بها حذاء؟

عم صابر 2020: آه يا أخويا شوز يعني حذاء.

المحقق: مؤهلك العلمي؟

عم صابر 2020: بكالوريوس إرشاد سياحي معهد الدراسات المتطورة في الطوابق.

المحقق: وظيفتك وخبراتك في تلك الفترة؟

عم صابر 2020: 5 شهور كول سنتر لشركة أوليمبيك للسخانات الغاز تحت التمرين، و6 شهور مبيعات لشركة الربو للتسويق العقاري.

المحقق: الربو دة مش مرض صدري؟!!!

بوجه يحمل غباء شديد يجيب عم صابر 2020: آه أسف؛ اسمها الربوة.. يعني جاية من الربا بتاع البنوك.

المحقق: كلمني عن إنجازاتك للبشرية في هذا الوقت؟

بمنتهى الفخر والألاطة يرد عم صابر 2020: والله الواحد عمل كتير؛ أنا عملت ٣ فيديوهات تيك توك تشيّب.. آه والله جابت أربع لايكات وواحد شير، وحاولت أعمل علاقة عن طريق تليجرام في المواصلات بس فشلت.

المحقق: سبب الفشل ظروف اقتصادية، اجتماعية أو شيء آخر؟

عم صابر 2020: لا.. أجرة السرفيس مكنتش كاملة والسواق رجَّعنا الموقف، ثم اللي الزرافة سوسن وزيزو معرفوش يعملوه هعمله أنا؟!!!!

بغضب شديد يقول المحقق: احكي الأمور والأحداث الهامة من أول يوم في 2020 لوسمحت.

عم صابر 2020: آه افتكرت.. هو العالم بعد ما احتفل وبدأ لم الأنوار والكهارب وفض الليلة.

المحقق: يعني إيه كهارب؟!

عم صابر 2020: يعني أنوار!!

المُحقق: طيب قول كلمة واحدة فقط، وليس من الضروري صيغة التأكيد، وحاول تتحدث لغة مفهومة ومعروفة للبشر وباختصار شديد.

عم صابر 2020: حاضر يا ذوووق.

ينظر المحقق نظرة اشمئزاز للإنسان 2020، ثم يشير له باستمرار الحديث.

عم صابر 2020: بعد ما الناس فصلت من السيجارتين وفاقت من الإزازتين، واللي كان جايب طقم من البلاك فراي داي في 2019 قلعه عشان يغسله، هوب إلحق الأمريكان ولاد الكلب ضربوا حد بن كلب مش فاكر بقى هو سليماني ولا موسيماني.

المحقق: واحدة واحدة، مين دول؟

عم صابر 2020: الأمريكان.

المحقق: ومين الشخص التاني حاول تفتكر؟

عم صابر 2020: آه سليماني.. موسيماني ده بتاع القاضية ممكن.

المحقق: إيه موضوع القاضية ممكن ده؟

عم صابر 2020: لا دي قصة طويلة.. بعد قتل سليماني وضرب الطيارة الأوكراني قولنا الحرب العالمية التالتة قامت.. هوب الناس بدأت تفوق من النوم وقالت خلاص هانت القيامة قامت، هوب الزمالك خد بطولتين سوبر، العالم كله قال يانهاااار مدوحر، دي مش عادة مدرسة الفن والوفاء، بعد كده مرحش الأتوبيس ماتش القمة والمطرة غرقت البلد واتفرّقت اللمة، مُرتضى قاللهم أنا بعتّ الأتوبيس واتعطل، والمرور قال مفيش حاجة دة راجل أهطل، هوب من هنا بدأت حكاية مرتضى، وسمعنا عن حرائق غابات في أستراليا اللي الهجرة لها غالية، ومات أبو علاء!! ودة حدث رغم الظلم عكَّر الأجواء.

المحقق: أبو علاء دة بتاع الشوز اللي هي الحذاء؟

عم صابر 2020: لاااء دة قصة تانية خدت 30 سنة من عمرنا.

المحقق يبدأ في استخدام بخَّاخ ضيق التنفس في فمه بمنتهى الضيق ويتحدث قائلاً: كمل.. استمر.

وكمان قالوا فيروس في الصين جي من ووهان ولعين من فخدة خفاش مش متنضف تنضيف سليم، هوب بعتنا مع هالة مساعدات.

المحقق: هالة مين ومرتضى مين وفيروس إيه؟؟ من فضلك احكي بشكل منظم.

عم صابر 2020: أنا جيلك في الكلام.. منظمة الصحة قالت شددوا الإجراءات واقفلوا المطارات، قالوا هنا مفيش عندنا دة مصر محمية بالفول والطعمية وبحلاوة شمسنا وخفة ظلنا، مفيش فيروس هيقعد عندنا، وخُدوا شَلَوْلَوْ واعملوا زينا، وبعدين زادت الإصابات والوفيَّات.. عملوا حظر وقفلوا الجوامع والمحلات والكافتيريات ومفيش في السوق كمامات ولا مطهرات والأطباء تطلب زيادة مرتبات فياخدوا خازوق في البَدَلات، وقضينا رمضان مش زي اللي قبله ولا اللي فات، طلع البرنس وكرارة واتفقعت المرارة والعيال بتوع ١٠٠ وش عملوا دوشة ووَش، وكله في الحظر عمل كيك وربى كرش.

المحقق: وانتهت السنة على هذا الوضع؟!

لاااء لسّة.. جونسون قال ودعوا أحبابكم وفي الجوامع صلوا في رحالكم، وكلوب يعيط عشان الدوري وبرشلونة مكنش عارف أنه هياخد من البايرن 8 فوري، والبنزين بقى بسعر التراب وشركات الطيران بقت ملاهي وألعاب، وبعد ما عملوا اتفاقية التجارة وإنجلترا ودعت أوروبا بحرارة وقالوا دي أكبر خسارة، حصل كساد شكله كبير، والذهب طالع يطير.. فتحت الدنيا ورجع الطيران تاني والهم زاد زي الأولاني، جورج فلويد قتلوه في أمريكا والدنيا بقت لخبطيطا، ورسمنا خط الجَفْرة وعملنا للأتراك حفرة بقلم ومسطرة ومفيش أستيكا، وهنا احتفلنا بنصر أكتوبر قبل ميعاده سيكا وجابوا شاكوش وحمو بيكا يغني لنصر بلاده بأحلى مزيكا، لوردينا طلعت هزِّت، ومؤخرات الجونة ظهرت.

يبدأ المحقق في تدخين نبات البانجو بنَفَس عميق مع نظرة للسماء..

عم صابر 2020: لأ اجمد.. دة لسه الشيوخ بقت تتخانق والإعلام ينافق، وسد النهضة يعبِّي والمفاوضات مش ماشية بشكل جدى، والهضبة فك من دينا والناجيات من التحرش طلعوا كتير زي الجثث في سينا، والوضع مكنش هادي ورمضان صبحي ابن النادي طلع بطل الأزمات، والبيج رامى اعتمد على نفسه وربى عضلات، وفرنسا نشرت رسومات وقاطعنا إحنا المنتجات، وبنسمع دعاء الرئيس في التترات والغلابة بيقولوا "يارب اللي جي يكون أحسن من اللي فات".. وفي الإيجور واليمن وفلسطين لسة سامعين لهم آهات.

تبدأ الدموع تنهمر من المحقق قائلاً: "كفاية لو سمحت كفاية"..

كفاية إيه بس.. دة فيه مجلس الشيوخ والانتخابات، وقانون البناء وحملة الإزالات، ولسة حكاية الإمارات.. والدول العربية مع الكيان تطبَّع، ونمبر وَن يرقص على ناجيلا هافا ويدلَّع، ومرفأ بيروت قبلها يولع، قالك من النترات، وفي ناحية تانية ترامب يخسر في الانتخابات، ومؤيدي المجنون ينزلوا الساحات، وتظهر سلالة من الفيروس أسرع من اللي فات، فتظهر اللقاحات من فايزر وشوية شركات، فتزيد الإصابات والناس تقول دي مؤامرات، قولنا ياستات طلعوا من النيش الكاسات، قالوا لأ دة البقاء للأقوى على رأي ياسمين صبري شبيهة جورجينا جميلة الجميلات، ويرجع الأهلي من تاني يكوِّش على الميداليات، وتطلع سنة عادية زي باقي السنوات بس خلاص.

قرار المحكمة

يجتمع أعضاء اللجنة وسط دخان نبات البانجو مع موسيقى مهرجان أبطال الجمهورية؛ ليصدر نص حكم محكمة العدل الدولية في البدرشين لقضية عشرين عشرين:

"وإذ وَقَر فى يقين المحكمة، وهى التى تستوي على القمة فى مدارج محاكم العالم، واستقر فى عقيدتها أن سنة 2020 خالية من الأزمات ومليئة بالتفاهات والتريندات وفقا للتحقيقات".

قضية 2020 في محاكم البدرشين | سردية هزلية بقلم (محمد الأبحر)
محمد الأبحر



اقرأ أيضا: مذكرات ربطة بقدونس | قصة قصيرة من سوريا بقلم (عمار عباس محمود)

COMMENTS

الاسم

أفلام أجنبية,5,أفلام عربية,1,الخالدون مائة,13,برامج تلفزيونية,1,تاريخ وجغرافيا,15,ترفيه,7,ثقافة وأدب,26,ثورة يوليو الأمريكية,1,حكايات عن الفن,7,رياضة,8,شعر,5,صدام الحضارات,2,علوم,4,فنون وسينما,20,كتب وروايات,21,مزيكا وأغاني,1,مسلسلات أجنبية,2,مسلسلات عربية,2,منوعات,25,وثائقيات,1,Joker Talks,63,Joker Trend,13,
rtl
item
حكايات جوكر: قضية 2020 في محاكم البدرشين | سردية هزلية بقلم (محمد الأبحر)
قضية 2020 في محاكم البدرشين | سردية هزلية بقلم (محمد الأبحر)
هدوء يسود العالم بعد مرور سنين من انتشار الأمراض والفيروسات واندلاع الحروب التي قضت على ٩٠% من سُكَّان الكوكب ومعظم تاريخ البشرية (قضية 2020)
https://1.bp.blogspot.com/-msux52zMgXQ/X_F0nfAhmdI/AAAAAAAAFno/abqm3i8xj7Yrf6C9o5Y2ZU1BwdVRYRvngCLcBGAsYHQ/w482-h640/%25D9%2582%25D8%25B6%25D9%258A%25D8%25A9%2B2020.jpg
https://1.bp.blogspot.com/-msux52zMgXQ/X_F0nfAhmdI/AAAAAAAAFno/abqm3i8xj7Yrf6C9o5Y2ZU1BwdVRYRvngCLcBGAsYHQ/s72-w482-c-h640/%25D9%2582%25D8%25B6%25D9%258A%25D8%25A9%2B2020.jpg
حكايات جوكر
https://www.jokertales.com/2021/01/2020-issue.html
https://www.jokertales.com/
https://www.jokertales.com/
https://www.jokertales.com/2021/01/2020-issue.html
true
7498867094584502469
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content